Casemanager Team Kind en Jeugd
Mijn dag start om 7.30 uur bij de eerste cliënt van deze dag. Voordat ik bij de cliënt start, zorg ik dat ik even de rapportage gelezen heb, zodat ik een inschatting kan maken van hoe het met haar gaat. Deze cliënt is een jongedame met een stofwisselingsziekte, die al heel wat jaren bij ons in zorg is. Gelukkig maar, want doordat ik haar al jaren ken begrijp ik haar; helemaal nu ze bijna niet meer kan praten. Ik klets even met de cliënt en haar moeder en start dan de zorg, we beginnen met het vernevelen, daarna de dagelijkse handelingen, zoals wassen/douchen/aankleden. Ondertussen praat ik tegen haar aan over van alles, dit zorgt voor rust bij de cliënt en helpt mee aan het huiselijke gevoel.
Hierna benoem ik dat ik haar eten klaar maak en daarna geef ik haar eten. Dit vraagt nogal wat tijd, maar die tijd hebben we, dus dat is geen probleem. Aan het einde van het zorgmoment zorg ik voor de rapportage, zodat mijn collega’s ook direct op de hoogte zijn van hoe de ochtend verlopen is en wat daarnaast belangrijk is om te weten.
Om 11.30 uur zit mijn ochtend bij deze cliënt er op en is het tijd om mijn mail te bekijken. Ik maak een selectie waar ik direct op moet reageren en wat nog kan wachten tot een later moment. Ik zie dat er een vraag binnen gekomen is rondom een noodopvang voor school. Ik bel met de desbetreffende school en heb contact met ouders om te bespreken welke afspraken er met school gemaakt zijn. Ik noteer kort in de rapportage wat de afspraken zijn.
Daarna heb ik even een half uur pauze. in de coronatijd ziet dat er wat anders uit: ik eet thuis mijn lunch. Op dagen dat ik op kantoor kan zitten klets ik dan even (telefonisch of online) bij met mijn collega’s.
Er volgt een telefonische afspraak rondom een gezin waarin voor meerdere kinderen een hulpvraag ligt. Samen met de ouders en de medewerkers van een andere hulpverleningsorganisatie brengen we in kaart wat nodig is voor dit gezin. We komen tot de conclusie dat het hebben van een leuke invulling van de vrije tijd aandacht vraagt. Aan mij de taak om na dat gesprek of op een andere dag, te kijken naar een activiteiten.
Er volgt nog een telefonische afspraak. Voor een nieuwe casus heb ik contact met de eerder betrokken hulpverlener die de casus aan ons overgedragen heeft. Uiteraard met toestemming van de cliënt bespreken we welke aandachtspunten er liggen, hoe de inzet van de uren er uit zag en waar wij verder aan kunnen werken. Aan de hand daarvan maak ik een start met het begeleidingsplan. Het gezin heb ik al eerder gesproken. Hiermee zijn de wensen doorgenomen wat belangrijk is in de begeleiding. Dit helpt mij om doelen op te stellen. Hierbij hou ik rekening met de haalbaarheid, wat de vraag is vanuit de gemeente en op welke manier onze inzet het beste kan aansluiten.
Aan het einde van de dag kijk ik nog even wat er voor morgen in de planning staat en dan zit mijn werkdag er op.